Verzamelen van e-mailadressen
kost tijd, maar loont de moeite

Een actueel en goed onderhouden e-mailadressenbestand is goud waard. De kwaliteit van uw e-mailadressen bepalen mede het succes van uw nieuwsbrief. Dit verlangt een consequent verzamelen en bijhouden van uw e-mail adressenbestand, welke resulteert in een hoog opening- en doorklikratio. Uw e-mailadressenbestand stijgt zelfs in waarde als u regelmatig uw klant- en opt-in relaties per e-mail onderhoudt of verder uitbouwt.

Vrij gebruik van e-mailadressen van klanten
U mag uw klantrelaties e-mailings toesturen, mits de boodschap over dezelfde soort producten en/of diensten gaat als u aan uw klanten heeft geleverd. Daarnaast mag u e-mailadressen gebruiken die daarvoor specifiek hun “opt-in” toestemming voor hebben verleend. Deze partijen hebben er belang bij goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen uw organisatie en zullen een e-mail nieuwsbrief niet als ongewenst beschouwen. Mocht u deze e-mailadressen nog niet (compleet) in uw systeem hebben, begin deze alsnog te inventariseren.

Indien alleen het algemene ‘info'@ e-mailadres bekend is, probeer uit uw e-mail archief of via een telefoontje alsnog het persoonsgebonden e-mailadres achterhalen.
 
Continue verzamelen nieuwe contacten
Elke organisatie beschikt over veel meer e-mailadressen buiten de beheerde klanten en opt-in e-mailadressen. Vraag uw medewerkers om hun zakelijke e-mailadressen te achterhalen uit hun e-mailarchieven en visitekaartjes. Benadruk ook het belang om - net als telefoon- en adresgegevens -, deze e-mailadressen continue te blijven inventariseren en actualiseren en laat deze centraal beheren of direct invoeren. Zorg ervoor dat zij nieuwe relaties of geďnteresseerden vragen of zij uw e-mail nieuwsbrief willen ontvangen. Stuur bij getoonde interesse een inschrijfformulier ter bevestiging per e-mail waarop ze zich door te klikken op “inschrijven” officieel als opt-in kunnen aanmelden. Maak van uw verkopers, servicedesk en technische dienst medewerkers actieve verzamelaars en wellicht is een beloningssysteem een goed idee!

Breng uw e-mail nieuwsbrief onder de aandacht
Communiceer de mogelijkheid tot inschrijving op uw e-mail nieuwsbrief overal waar mogelijk is. Denk daarbij aan:
o  Uw website en plaats uw inschrijfformulier op diverse logische websitepagina’s.
o  Voeg een mail-a-friend en inschrijf link toe aan uw nieuwsbrief.
o  Voeg bij een online aanvraag voor meer informatie, brochure of aanmelding een inschrijflink toe.
o  Vermeld standaard onder iedere e-mailcorrespondentie de inschrijflink als onderdeel van uw digitale handtekening.

Bevorder de inschrijving optimaal

Ga ervan uit dat een potentiële inschrijver in principe terughoudend is en weinig tijd heeft en bevorder de inschrijfmogelijkheid optimaal door:

  • een kort inschrijfformulier  (vraag alleen het noodzakelijke),
  • toon dat de inhoud waardevol, relevant en nuttig kan zijn voor de ontvanger door te linken naar de laatste nieuwsbrief en/of archief»
  • stel de inschrijver gerust met een duidelijk geformuleerde “Anti spam en privacy beleid” en de directe mogelijkheid om zich te kunnen uitschrijven,
  • beloon een inschrijver; doe dit in een digitale vorm, bijvoorbeeld een mooie screensaver of een whitepaper met nuttige en waardevolle informatie.

Kortom overtuig de inschrijver en maak het hem/haar zo makkelijk mogelijk! Klik hier voor een voorbeeld van het inschrijfformulier van E-mailstation.nl»
  

Actieve promotie inschrijving e-mail nieuwsbrief
Verder zijn er nog diverse mogelijkheden om e-mailadressen te verzamelen of (inschrijving op) uw nieuwsbrief actief te promoten. Denk hierbij aan:

  • optimaliseer uw website voor zoekmachines zodat de kans groter wordt dat uw website wordt gevonden en dat men zich inschrijft op uw e-mail nieuwsbrief,
  • zorg bij zoekmachine adverteren (zoals Google AdWords) dat de pagina waarnaar wordt gelinkt, de zogenaamde landingspagina, eveneens een inschrijfformulier voor uw e-mail nieuwsbrief bevat,
  • promoot uw e-mail nieuwsbrief actief tijdens netwerkbijeenkomsten, beurzen, seminars en/of events,
  • zoek naar samenwerkingsverbanden met partners, bijvoorbeeld door verwijzing op elkaars nieuwsbrief of link naar de website,
  • plaats papieren inschrijfkaartjes op de toonbank/display.
Gebruik van externe e-mailadressen
De Nederlandse SPAM-wetgeving verbiedt u om ongevraagde, commerciële uitingen te verzenden naar doelgroepen waarmee u geen klantrelatie of aantoonbare opt-in toestemming heeft. Als een adressenleverancier e-mailadressen aanbiedt zult u altijd moeten verifiëren of het opt-in adressen zijn.
  
De prijzen van persoonsgebonden opt-in e-mailadressen variëren afhankelijk van het gewenste aantal van € 0,25 tot € 0,50 per e-mailadres. Wel dient u rekening te houden met een hoog minimum orderbedrag (vanaf € 2.500,-). Bovendien betreft het hoofdzakelijk e-mailadressen van particulieren. Gebruik van algemene e-mailadressen verkregen van partijen die adressen verzamelen via websites/instanties en verhuren/verkopen zonder specifieke toestemming van de ontvanger of zeer goedkope CD’s met niet legaal verkregen (persoonlijke) e-mailadressen, kan leiden tot boetes en plaatsing van uw e-mailadres op de zwarte lijst bij de e-mail providers.

Hoewel u dus opt-in e-mail adressen kunt kopen of huren moet u zich altijd afvragen hoe waardevol deze e-mail adressen voor u kunnen zijn? De ontvanger van uw e-mailing is namelijk niet specifiek geďnteresseerd in uw dienst of product.

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0201 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0062 s s 
  Total: 0.0263 s s