TOP-10-TIPS
voor een goede onderwerpregel

Het belang van een goede onderwerpregel wordt bij velen vaak onderschat. Bij een 1-op-1 e-mail wordt vaak even snel het onderwerp ingevuld. Echter bij een e-mailing moet de invulling van het onderwerp zorgvuldig worden overwogen, of zelfs in verschillende varianten worden getest (A/B-test). Hou bij het opstellen van de onderwerpregel rekening met de volgende punten:

1. Het onderwerp moet prikkelen om de e-mailing te openen
De ontvangst en opening van uw e-mailing wordt door verschillende factoren bepaald. Het onderwerp moet de ‘aandacht pakken’ van uw geadresseerde en ‘nieuwsgierig’ maken om uw e-mailing te openen. Schrijf nooit in de verleden tijd, daarmee is zelfs ‘hot news’ al oud. Een standaard onderwerpszin als “Nieuwsbrief mei 2010” is weinig prikkelend om te openen. Varieer en gebruik niet steeds dezelfde onderwerpregel.

2. Stel een vraag waarop uw lezer het antwoord wil weten
De meest perfecte onderwerpszin kost zelfs een copywriter veel tijd. Maar er is een eenvoudig en uitstekend alternatief die ook goed werkt, de intrigerende vraag. Een vraag die uw ontvanger niet naast zich neer kan leggen, maar perse het antwoord op wil weten.
-  Hoe laat u uw verkopers verkopen? (antwoord in uw e-mailing:
   door telemarketeers vooraf prospecten op te laten sporen)
-  Wat wilt u eigenlijk? (call-to-action in uw e-mailing wat u wilt!)
-  Weet u wat een goede boekhouder waard is? (antwoord in uw e-mailing: veel)

3. Hou het onderwerp kort voor een volledige vertoning
50 tekens inclusief spaties is het maximum dat de meeste e-mailbrowsers als onderwerpstekst tonen, blijf daar binnen.

4. Hoe langer de onderwerpregel, hoe lager de response
Gedurende twee jaar heeft een Amerikaans e-mail marketingbureau de acquisitie campagnes van haar klanten gevolgd. Wat bleek? E-mailingen waarbij de onderwerpregel korter was dan 50 karakters werden 12,5% vaker geopend dan e-mailingen met langere onderwerpregels. De doorklikratio bleek zelfs 75% hoger te zijn bij een korte onderwerpregel!

5. Een onderwerp kan niet zonder een herkenbare afzender
Als u een perfecte onderwerpzin heeft, maar u wordt als afzender niet herkend, dan is de kans lager dat uw e-mailing wordt geopend.

6. Pas eventueel personalisatie toe binnen onderwerpregel
De MailMolen e-mail marketingapplicatie maakt het mogelijk om personalisatievelden toe te voegen in de onderwerpregel. Onderzoek uit Amerika toont aan dat consumenten 7% en bedrijven 12% vaker uw e-mailing zullen openen als ze direct worden aangesproken. Gebruik deze mogelijkheid echter niet te vaak, maar pas het afwisselend toe.

7. Laat onderwerp aansluiten op behoeften doelgroep
Het onderwerp moet passen bij de doelgroep. Wie is de persoon die u aanspreekt? Werknemers, consumenten, ouderen, ze reageren allemaal op andere prikkels. Spreek de behoeften en beleving van de doelgroep aan, zodat u zeker weet dat het onderwerp ze zal aanspreken.

8. Laat onderwerpzin aansluiten op inhoud
Gebruik geen misleidende teksten die u niet waar kan maken.

9.  Voorkom spam-gevoelige woorden of tekens
Het onderwerp mag geen spam-gevoelige teksten bevatten. Dus geen ‘schreeuwerige’ termen zoals gratis, goedkoop, uw, jóúw, free, download enz. Maar ook geen overmatige uitroeptekens !!!!!!, €-tekens of HOOFDLETTERS.

10. Wees niet bang om anders te zijn
Kies een onderwerpzin die opvalt door creatief te zijn. Probeer het eens, durf anders te zijn! Maar wees voorzichtig met humor, dat kan anders uitpakken dan u had bedoeld.

Bronvermelding:
http://www.e-village.nl/beste-onderwerpregel-9-tips/
www.schrijf.be/copywriting_tips_headlines

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0105 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0045 s s 
  Total: 0.0149 s s