Optimalisatie e-mailing template
Voor mobiele lezer

Mobiel lezen e-mails in 2011 verdubbeld
Eind 2011 werd bijna 19% van alle geopende e-mails op een smartphone of tablet bekeken (*). Dit is een stijging van 135 procent ten opzichte van januari 2011 toen nog maar 8 procent van de e-mails op een mobiel apparaat werd geopend. De verwachting is dat dit percentage in 2012 sterk zal doorstijgen.

Tweede kans
Slechts één op de vier e-mails die mobiel worden gelezen, wordt op een later tijdstip nogmaals op een desktop PC of notebook gelezen. Met een 75 procent kans dat je e-mail niet voor een tweede keer wordt gelezen, is het dus noodzaak om je e-mailings te optimaliseren voor mobiele apparaten. Zo blijf je verzekert van goede open- en click-rates.

Optimalisatie e-mailing template
Zorg er daarom voor dat jouw e-mailings ook vluchtiger gelezen kunnen worden op een smartphone of tablet:

Zorg voor sterke, korte openingszin en content »
■ Beperk scrollen door beperkte lengte »
Beperk breedte en afbeeldingen zodat teksten mobiel leesbaar blijven »
Houd de opzet eenvoudig, bij voorkeur 1-koloms »
Zorg dat links makkelijk klikbaar blijven »
Maak je e-mailing zeker niet te zwaar »
Houd ook je landingspagina’s “mobiel”-vriendelijk »

Zorg voor sterke, korte openingszin
De onderwerpzin moet je lezer overtuigen je e-mailing 'mobiel' te openen en te lezen. Bij 'mobiele' e-mailing is echter je ruimte hiervoor beperkter als bij e-mail. Je hebt namelijk maar 5 tot 7 woorden ruimte en op een iPhone zelfs 4 to 6 woorden. Dit komt neer op ongeveer 30 tekens inclusief spaties. Heb je de lezer eenmaal overtuigd en is je e-mail geopend, blijf dan ook binnen de e-mail kort en bondig. Door vooraf te bepalen wat je precies wenst te bereiken met de e-mail kan je jezelf beperken tot relevante content en een goede call-to-action. Stuur bij voorkeur met één specifiek doel en zorg dat je content hierop is afgestemd. 

Beperk scrollen door beperkte lengte
Zorg ervoor dat je lezer niet teveel hoeft te scrollen bij het openen van je nieuwsbrieven. Houdt bij voorkeur de lengte van de nieuwsbrief beperkt. Indien niet mogelijk plaats dan een inhoudsopgave van je nieuwsbrief bovenaan. Zo kan de lezer makkelijker inschatten of hij verder wil lezen.

Beperk breedte en afbeeldingen zodat teksten mobiel leesbaar blijven
Bij het opmaken van je nieuwsbrief, beperk je de breedte best tot 640 pixels of minder. De meeste mobiele telefoons (smartphones) hebben een scherm van ongeveer 320 en 480 pixels breed. Wanneer je nieuwsbrief 640 pixels breed is, is deze al goed mobiel leesbaar voordat je lezer gaat inzoomen. Er is ook een mogelijkheid om je content schaalbaar te maken. Hier past de template zich automatisch aan tot de beschikbare ruimte.

Houd de opzet eenvoudig, bij voorkeur 1-koloms
Ga bij voorkeur uit van een 1-koloms ontwerp. Als je bijvoorbeeld kolommen, losse vlakjes en elementen wenst die “speels” over elkaar heen vallen, dan wordt het mobile-proof maken steeds moeilijker zo niet onmogelijk.

Zorg dat links makkelijk klikbaar blijven
Bekende frustraties bij het lezen van mobiel is het moeilijk openen van hyperlinks omdat te klein zijn op het scherm of niet duidelijk staan aangegeven. Dit los je effectief op door gebruik te maken van een 1-koloms ontwerp en je  witruimte optimaal benutten. Een vinger beslaat ongeveer 45 pixels op je mobiele scherm. Dit kun je oplossen door allerlei HTML-oplossingen, of door heel eenvoudig de hyperlinks te voorzien van een groter lettertype. Hierdoor wordt je belangrijkste informatie duidelijker en is je e-mail nieuwsbrief makkelijker te scannen.

Maak je e-mailing zeker niet te zwaar
Vergeet niet dat een mobiele internetverbinding een stuk langzamer loopt dan bijvoorbeeld de glasvezelverbinding bij jou op kantoor! Een PDF meesturen of verschillende afbeeldingen van gemiddeld 300Kb in je nieuwsbrieven toevoegen, heeft dus geen zin voor mobiele lezers. Deze krijgen zij niet gemakkelijk geopend. Hoe meer je de bestandsgrootte van je HTML nieuwsbrieven kan minderen, hoe beter.

Houd ook je landingspagina’s “mobiel-vriendelijk“
Maak ook je landingspagina’s waar je naar linkt “mobiel”-vriendelijk. Het heeft weinig zin om nieuwsbrieven op te maken die een goede weergave hebben op mobiel als de achterliggende pagina’s er niet uitzien. Je mobiele lezers zullen de volgende keer minder geneigd zijn door te klikken. Zorg dus dat je de website/landingspagina’s:
■ De juiste breedte meegeven
■ To-the-point zijn, laat verdere informatie op dieperliggende pagina’s terugkomen. Mobiele lezers die meer willen weten, zullen je website wel bezoeken zodra ze weer achter hun desktop zitten.
■ Gebruik géén Flash op je landingspagina’s! Vervang dit met HTML5, CSS3 of Javascript. Iphone en Blackberry ondersteunen namelijk geen Flash. Android doet dit wel, maar de laadtijd is vrij lang. Flash wordt dus best vermeden.
■ Links op mobiele touchscreens hebben geen hover-state. Dat houdt in dat je niet over een link of afbeelding kan gaan met je muis om te zien of het daadwerkelijk een link betreft. Raak je het scherm aan, dan klik je. Zorg er voor dat het duidelijk is voor de lezer wat een link is en wat een klikbare afbeelding.

Bronnen:
■  Onderzoekgegevens gebaseerd op 20.000 e-mailings (175 miljoen
    verzonden e-mails) in 2011, uitgevoerd door Veritate in samen-
    werking met Tripolis.
■  E-Village blog: “E-mail optimaliseren voor mobile” van 20 maart
    2012 door D. Mul
■  Martketingfacts: “HTML nieuwsbrieven opmaken voor mobiel
    gebruik” van 12 juli 2011 door M. Linthors



Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0166 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0066 s s 
  Total: 0.0233 s s