Verbeteren van de deliverability
Voorkom de spambox, zorg voor een juiste authenticatie

De uitdaging van het afleveren
van e-mails

Helaas halen niet alle e-mail(ings) hun eindbestemming. Dit is goed nieuws als u weet dat 80% (!!) van alle verzonden e-mail spam betreft. Het slechte nieuws is dat door deze filters niet alleen spam wordt tegengehouden. Ook 17,8% van de e-mails waar toestemming voor is gegeven, komt niet altijd aan (*). In het whitepaper leest u alles hierover terug en wat we kunnen doen om de “deliverability” te verbeteren. Klik hier om het whitepaper "Hoe kan je ervoor zorgen dat meer e-mailings aankomen" te donwloaden»

Meer controle op “reputatie” in plaats van “inhoud”
Doordat voorheen voornamelijk spam werd gecontroleerd op “content” kon het zo zijn dat een e-mailing met een opt-in toch werd beoordeeld als spam. Bijvoorbeeld door het gebruik van het woord gratis, of veelvuldige uitroeptekens!!! Nu wordt meer aandacht gehecht aan “reputatie”-controles, waarbij niet zo zeer naar de inhoud als wel naar de herkomst van de e-mail wordt gekeken.

Authenticatie
Authenticatie is een controle die mailservers en spamfilters uitvoeren bij het ontvangen van e-mails. Het correct instellen van je authenticatiegegevens is een belangrijk aandachtspunt wanneer je de aflevering van je e-mails wilt verbeteren.

Dit doe je via:
DNS » 
SPF-record »
SenderID »
DKIM »
Afzenderadres »

 

 


E-mailstation neemt de zorg voor deze instellingen voor haar full service relaties waar. Indien gewenst help ik de MailMolen zelf service klanten hierbij.

Staan je DNS gegevens goed ingesteld?
In de DNS gegevens staat welke IP-adressen e-mailings mogen verzenden vanuit jouw domeinnaam. Een e-mailverzending vanuit een e-mail marketingapplicatie zoals MailMolen gebeurt niet onder je eigen IP-adres, vandaar dat deze afwijken van de geregistreerde IP-adressen binnen je DNS gegevens. In dat geval zal je authenticatie niet meer kloppen, hierdoor vermindert je kans op e-mailaflevering in de inbox.

SPF-record: hoort je IP-adres wel bij je domein?
Het SPF-record (Sender Policy Framework-record) is een bestand binnen je DNS-gegevens waarin staat welke IP-adressen toestemming hebben e-mail te verzenden vanuit jouw domeinnaam. Technisch gezien: Het valideert het HELO-commando en het MAIL FROM adres van de verzendende mailserver. De ontvangende mailserver controleert het SPF-record zodra de e-mail binnenkomt. Komt het IP-adres niet overeen met wat er in de DNS-gegevens van de verzendende mailserver staat, dan wordt de inhoud van de e-mail niet doorgelaten. Dus als jij je e-mailing wil versturen vanuit <jouw e-mailadres>, dan moet in de DNS-gegevens van <jouw domeinnaam> staan dat het gekoppelde IP-adres de toestemming heeft mailings te versturen vanaf dat domein.

SenderID: bijna hetzelfde als SPF-controle
SenderID is een methode die Internet Service Providers (ISP’s) gebruiken om te kijken of een e-mailing daadwerkelijk verstuurd is vanaf het domein waarvan het afkomstig lijkt te zijn. Steeds meer IPS’s maken gebruik van deze controlefunctie. Het correct instellen van SenderID verhoogt je verzendreputatie en verkleint de kans dat je e-mail in de spambox terecht komt. Om je SenderID in te stellen, heb je toegang nodig tot de DNS-instellingen van je websitedomein. Met het toevoegen van de SenderID voeg je een onzichtbare header toe aan je e-mails. Hierin staat dan wie de ‘echte’ afzender is van de e-mail. Dit verifieert de ontvangende mailserver tegen jouw DNS-gegevens.

SPF MailMolen: Uitgebreide modus>>Instellingen & Opties>>Uitgebreide Instellingen>>

 
 
Als je zelf niet weet hoe je dit IP adres binnen je DNS moet instellen, vraag dan je netwerkbeheerder of hostingpartij. Zij kunnen deze gegevens voor je instellen. Dat geldt ook voor de andere authenticatiegegevens.

 

DKIM: de optelsom van je e-mail
DKIM is de afkorting voor DomainKey Identified Mail. Door een DKIM in te stellen, plaats je een unieke handtekening in de e-mail die je bestempelt als authentieke afzender. Simpel gezegd is een DKIM het volgende: Als je een e-mailbericht als enen en nullen ziet, dan kun je deze optellen. De som van deze enen en nullen wordt gecodeerd opgenomen in je e-mail. Wanneer jouw e-mail binnenkomt bij de ontvangende mailserver, zal deze de code ontcijferen met een sleutel die hij ophaalt uit jouw DNS-gegevens. Op hetzelfde moment berekent de mailserver ook zelf de optelsom van je e-mail. Als de som in je DKIM overeenkomt met de som die de mailserver berekent, is de e-mail authentiek en wordt hij doorgelaten tot de inbox.

DKIM MailMolen: Uitgebreide modus>>Instellingen & Opties>>Uitgebreide Instellingen>>
 

Afzenderadres: van wie is de mail?
Tot slot: als ontvanger wil je zien van wie een e-mail afkomstig is. Dat geldt ook voor de ontvangende mailserver die jouw e-mails controleert. Gebruik daarom zo veel mogelijk een persoonlijk e-mailadres in het ‘Van-veld’. Vermijd een adres dat te generiek overkomt. Volgens de nieuwe code E-mail is het voortaan verboden een noreply@-adres te gebruiken.

Het is misschien wat technisch, maar het juist in (laten) stellen van je authenticatiegegevens en toepassen van wat andere tips, kan je een hoop opleveren. Of in ieder geval een hoop niet aangekomen mails besparen.

Bron:
Emerce Dossier: “Vermijd de spambox, zorg voor juiste adresgegevens”, d.d. 2/2/2012 van M. Linthorst

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0248 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0051 s s 
  Total: 0.0298 s s