Hoe weet ik dat mijn e-mailing aankomt?
Externe factoren kunnen er toe leiden dat uw e-mailing niet bij alle e-mailadressen aankomen. Door inzicht in de werking van spamfilters en bounces, kunt u deze invloed minimaliseren.

Uw e-mailing (1) wordt door uw e-mail server provider (2) doorgestuurd naar de server van de ontvanger (3) die e-mail afgeleverd in de
inbox van uw ontvanger (4). 

Registratie ontvangst en openen van uw e-mailing

Het volgen en meten van een e-mailing kan slechts op server niveau plaatsvinden. Een e-mailing wordt geregistreerd als ontvangen indien deze door de mailserver van de ontvanger (3) is ontvangen en niet door de inbox ontvanger (4) zelf. Het registreren van geopend kan uitsluitend bij een HTML opgemaakte e-mailing. Nadat de afbeeldingen in e-mailing zijn opgehaald vanuit uw e-mail server provider (gebeurt automatisch) dan wordt uw e-mailing als geopend geregistreerd. Als een ontvanger e-mails offline bekijkt of als een ontvanger een afbeeldingenblokker aan heeft staan (standaard beveiligingsinstelling Outlook en Microsoft Explorer) en het ophalen van afbeeldingen is beveiligd, kan het zijn dat de ontvanger uw e-mailing wel heeft geopend (afbeeldingen getoond als x’jes), maar in de statistieken niet als geopend wordt geregistreerd. In werkelijkheid ligt het aantal geopende e-mailings altijd hoger dan het geregistreerde aantal.  

Afleveringstraject vol hindernissen
Zelfs al is het (opt-in) verkregen e-mailadres juist, dan nog is het mogelijk dat uw e-mailing niet aankomt. Het afleveringstraject van uw e-mailing naar de ontvanger wordt  namelijk beïnvloed door vele (externe) factoren. E-mailings die door de ontvangende mailserver worden teruggekoppeld (bounced) of door spamfilters worden tegen gehouden. Het lastige van spamfilters is, in tegenstelling tot e-mail bounce, dat geen bericht wordt geretourneerd of de e-mailing werkelijk is bezorgd in de inbox van uw ontvanger of dat uw e-mailing is blijven hangen. Gelukkig komt verreweg het grootse gedeelte van uw e-mailings wel aan.

Van degene die niet aankomen, leest u hieronder de belangrijkste oorzaken. Klik hier hoe je ervoor kan zorgen dat er meer e-mailings aankomen»

Teruggekomen (bounced) e-mailings
Indien een e-mailadres onbekend of onjuist (ingevoerd) is, dan komt deze terug als een hard bounce. Is de e-mail box van de ontvanger vol of is de mailserver van de ontvanger down dan komt de e-mailing terug als een soft bounce. Afhankelijk van de instelling wordt deze e-mailing nog een aantal keren opnieuw aangeboden, voordat deze als soft bounce wordt geregistreerd. Hierdoor kan de totale aflevering van uw e-mailing 24 tot 48 uur duren voor de resultaten definitief binnen zijn. Helaas geven niet alle ontvangende mailservers gedetailleerde bounce informatie terug, en wordt deze soms alleen geregistreerd als bounced (teruggekomen). Let echter wel, indien uw e-mailing een te hoog percentage e-mail bounces oplevert, dan loopt u de kans dat uw e-mail service providers server op een zwarte lijst wordt gezet en niet langer uw e-mailings toelaat! 

Spamfilters stoppen spam gerelateerde content
Na ontvangst op de ontvangde e-mailserver of inbox gaat uw e-mailing door een anti-spam filter. De meeste anti-spam filters scannen uw e-mailing op spam gevoelige content, zoals ‘GRATIS’, ‘FREE’, ‘!’, ‘€’-tekens enz. Aan elk spam gerelateerd woord, tekst of afbeelding kent het anti-spam filter een score toe. Op deze manier worden alle verdachte stukken content in u uw e-mailing opgespoord en opgeteld. Wanneer de totaalscore boven een bepaalde drempel uitkomen, dan wordt uw e-mailing gekenmerkt als spam en wordt niet toegelaten in de inbox van uw ontvanger. De e-mail marketingpakketten MailMolen en MailPlus zijn uitgerust met een anti-spamfilter die deze score vooraf voor u berekent. Deze score geeft echter geen 100% zekerheid dat uw e-mailing niet wordt aangezien als spam, omdat iedere contentfilter op verschillende manieren zijn scores toekent. Alleen van een anti-spamfilter op de ontvangende mailserver koppelt een eventuele spammelding als bounce terug. Meldingen van individuele inbox anti-spamfilters blijven verder onbekend.

Overige oorzaken
Naast de content gerelateerde spamfilters checken de ontvangende mailservers ook de wijze waarop de e-mail provider server de e-mailings aanlevert. Zo wordt gecontroleerd of het IP-adres en de domeinnaam overeenkomt, of de HTML-codering van uw e-mailing, ondanks dat deze goed oogt, voldoet aan de standaard van de World Wide Web Consortium (W3C), of uw replyadres werkt en/of uw e-mail service provider server ook e-mail bounces accepteert. Extra controles om afwijkingen te achterhalen die spammers vaak in hun e-mailing bouwen om de spamfilters om de tuin te leiden.

Zwarte lijst
Zelfs al bent u een heel correcte verzender, dan kunt u toch nog terecht komen op de zwarte lijst. In praktijk blijkt dat zelfs ontvangers die hebben toegestemd om uw nieuwsbrief te ontvangen, vanwege irritatie (te vaak gemailt, geen relevante informatie of zelfs abusievelijk) bij ontvangst uw e-mailing als ongewenst bevestigen (zogenaamde spamknop). Wanneer men teveel van deze “spam-meldingen” ontvangst dan kan u op de zwarte lijst komen te staan. Bij uitblijven van verdere klachten, verdwijnt u in de regel na 24 uur van deze lijst. Wanneer uw e-mailings in het verleden (regelmatig) zijn aangemerkt als spam, dan kan het zijn dat uw e-mail providers server uw IP-adres definitief op een ‘blacklist’ plaatst.  Het is al erg verveld als u een zwarte lijst van een ontvangende mailserver komt te staan, maar wanneer u op een publieke zwarte lijst staat heeft u een groot probleem. Deze lijsten worden namelijk gebruikt door verschillende (anti)spamfilters en komt uw e-mailing niet meer bij uw ontvangers inbox.

Wat kunt uw doen om spam te voorkomen
Deze verschillende oorzaken, veelal van technische aard, maken het versturen van uw e-mailing complex. Door gebruik te maken van de e-mail marketing pakketten kunt erop rekenen dat zij de technische aspecten van de verzending voor hun rekening nemen. Wat u verder kan doen om spam te voorkomen»

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0327 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0082 s s 
  Total: 0.0409 s s