Effectieve nieuwsbrief:   opmaak
Als de ontvanger uw e-mailing eenmaal geopend heeft, is het zaak de aandacht van de ontvanger vast te houden. De lay-out van de nieuwsbrief speelt hier een belangrijke rol bij. Naast de meer esthetische kanten van de lay-out (huisstijl, smaak), moet uw e-mail nieuwsbrief optimaal zijn ingesteld voor het scangedrag van de lezers.

Scangedrag
Bij het openen van de nieuwsbrief zal de ontvanger actief de nieuwsbrief gaan scannen. Bij dit scangedrag laat de ontvanger zich leiden door de vraag “what’s in for me?”. De ontvanger gaat opzoek naar de voor hem interessante/relevante onderwerpen. De volgende 3 tips bevorderen het scangedrag positief:

1. Index

Nieuwsbrieven met een “vouw” in de pagina (de pagina is langer dan de browser weer kan geven) dienen een index van de onderwerpen weer te geven. Deze index dient bovenaan de e-mail nieuwsbrief weergegeven te worden (zodat het ook zichtbaar is in de preview pane) en worden voorzien van interne links (ankers) naar de specifieke onderwerpen.

2. Visueel gescheiden items

In veel gevallen zal de nieuwsbrief meerdere onderwerpen behandelen. Het is aan te raden deze onderwerpen te verdelen in visueel gescheiden items. De ontvanger kan hierdoor visueel eenvoudiger de verschillende items scannen.

3. Headings

Verreweg de meeste aandacht binnen een nieuwsbrief gaat uit naar de headings. De kopjes van de items bepalen of er verder gelezen wordt. Maak actief gebruik van kopjes en maak ze duidelijk herkenbaar.


Hyperlinks (doorkliklinks)
De e-mail nieuwsbrief is een uitstekend medium om meer verkeer naar uw website te verkrijgen door toepassing van hyperlinks, zogenaamde doorklik-links. Mocht de ontvanger in de nieuwsbrief een item lezen dat hem interesseert, dan kan hij door één klik op een link meer informatie op uw website verkrijgen.

1. Zichtbare, herkenbare links
Slecht zichtbare of niet herkenbare links worden niet aangeklikt. Maak daarom de hyperlinks herkenbaar, door ze te onderstrepen en/of een afwijkende kleur mee te geven. Als je voor het onderstrepen kiest, gebruik dan verder geen onderstrepingen in de normale tekst.

2. Beter 2 goede links dan 10 matige
Zorg voor relevante en duidelijke links. Pas beter twee goede links toe die echt interessant zijn, dan acht links die toch niemand interesseert of leest.

3. Website navigatie
Probeer eventueel herkenbare navigatieitems van uw homepagina ook op te nemen in uw e-mailing. Bijvoorkeur op de dezelfde positie als op uw website. Dit zorgt voor herkenbaarheid en structuur.


Lay-out

Voor het opmaken van een e-mail nieuwsbrieven gelden de volgende basis principes voor de lay-out:

1. Gebruik schreefloos lettertype

Teksten op internet dienen in een schreefloos lettertype gepubliceerd te worden. Dit geldt ook voor e-mail nieuwsbrieven. Een schreefloos lettertype leest vanaf beeld beter dan een lettertype met een schreef. Een schreef is het onderdeel van een lettertype dat aan de “pootjes” van de letters uitsteekt (zie voorbeeld). Doordat beeldschermen gebruik maken van pixels kan een lettertype met een schreef onrustig overkomen.
Times:Lettertype met schreef
Verdana:Lettertype zonder schreef

2. Kolom maximaal 15 woorden breed
Om het lezen voor de ontvanger makkelijk te maken is het aan te raden de tekstbreedte (kolombreedte) niet breder dan 15 woorden te maken.

3. Interlinie
Gebruik een goede afstand tussen de regels en de letters. Dit maakt de tekst rustiger en makkelijker leesbaar.

4. Afbeeldingen

Het visualiseren van uw e-mail nieuwsbrief met afbeeldingen vergroot de attentiewaarde en kan een tekst verduidelijken. Wel is het aan te raden om iedere afbeelding te voorzien van een titel.  Enerzijds wordt deze tekst getoond wanneer je met de muis over de afbeelding scrolt en anderzijds - wanneer de afbeeldingen worden geblokkeerd - wordt in ieder geval deze tekst getoond.

Verder lezen van onderdelen opzet, opening, tekst en of interactie.

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0139 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0075 s s 
  Total: 0.0214 s s