Effectieve nieuwsbrief:   tekst 
“What’s in for me”. Met deze vraag scant en leest de ontvanger uw e-mail nieuwsbrief. Het zoeken en vinden van deze voor de ontvanger relevante informatie bepaalt het succes van de nieuwsbrief. Met de zoektocht naar de beantwoording van de vraag “what’s in for me?” onderscheidt een nieuwsbrief zich van een internetpagina. Internetpagina’s worden door gebruikers met een vooraf bepaald doel gebruikt, zoals het zoeken van bepaalde productinformatie, bestellen van een product, enz. De tekst in een nieuwsbrief moet dan ook duidelijk de vraag “what’s in for me” beantwoorden.

Schrijf doel(groep)gericht
Uw lezer scant uw boodschap met de vraag "what's in for me". De teksten hiervoor zijn beter in te vullen als u deze specifiek schrijft voor een doelgroep. Hoe gesegmenteerder de doelgroep, hoe specifieker u de lezer kan aanspreken. Maak uw lezer nieuwsgierig door beknopte, pakkende teksten te schrijven. En gebruik hiervoor gerust spreektaal! Vertel per alinea net genoeg zodat ze getriggerd worden om door te klikken voor meer informatie. Een doorklik wordt namelijk per e-mailadres gemeten. En vervolgens kunnen ze de uitgebreide tekst verder lezen op uw website. Eindig uw e-mailing met een duidelijke call-to-action. Vertel mensen wat ze moeten doen. Wilt u uw lezers aanzetten tot een aankoop, gebruik dan ook de termen "koop nu" of "beperkte voorraad, bestel vandaag" in plaats van "klik hier"!

Piramide structuur
De eerste twee zinnen onder het kopje van een alinea worden verreweg het best gelezen door de ontvanger. Begin daarom een item altijd met de conclusie van het stuk en werk dit later langzaam uit. De ontvanger kan aan de eerste twee zinnen zien of het stuk interessant voor hem is en zo bepalen al dan niet verder te lezen.

Korte zinnen, korte items
Probeer de tekst in de nieuwsbrief zo kort mogelijk te houden. Gebruik zo min mogelijk komma’s en voegwoorden. Twee korte zinnen zijn ‘behapbaarder’ dan één lange zin, helemaal bij het lezen van het beeldscherm. Ook de items mogen niet teveel tekst bevatten. Gebruik hyperlinks naar uw website om de lezer de mogelijkheid te geven om verder te lezen.

Actief taalgebruik
E-mail is geen formeel communicatiemiddel. Voor e-mailings geldt nog meer dan voor de traditionele direct mail dat spreektaal te verkiezen is boven schrijftaal.
• Schrijf dan ook in de onvoltooid tegenwoordige tijd
• Vermijd de lijdende vorm (gebruik van het werkwoord worden)
• Vermijd het gebruik van de hulpwerkwoorden (zullen, kunnen, willen, etc).
Lees na het schrijven van de nieuwsbrief de tekst nog eens over en vraag uzelf af of u het ook zo gezegd zou hebben. Zo niet, verander daar waar mogelijk de tekst.

Positief schrijven
Gebruik in de e-mail nieuwsbrief positief taalgebruik. Veel schrijvers hebben de neiging positieve eigenschappen vanuit een negatieve kant te benaderen, niet duur maar goedkoop en niet moeilijk maar makkelijk. Het nadeel hiervan is dat lezers het accent leggen op het tweede (negatieve) woord en dit onthouden. Hierdoor mist de zin het gewenste effect. De zin “onze banden gaan nooit lek” lijkt misschien positief maar gaat uit van het negatieve en mist hierdoor zijn kracht (accent ligt op “lek” en dit woord zal ook onthouden worden…).

“U” in plaats van “wij”
Een veel voorkomende fout bij het schrijven van teksten is het schrijven vanuit de zender en niet vanuit de ontvanger. Houdt u bij het opstellen van de nieuwsbrief dan ook altijd de ontvanger in uw achterhoofd. U schrijft de nieuwsbrief voor de ontvanger niet voor uzelf. Een veelgemaakte fout is dan ook dat in veel teksten het woord wij vaker voorkomt dan het woord u. Controleer uw nieuwsbrief hierop.

Benadruk belangrijke woorden
Gebruik een afwijkend lettertype voor de belangrijkste woorden/woordzinnen in de nieuwsbrief, maar onderstreep niet (uitsluitend voor doorklik-links). Door het scannend lezen van de ontvanger zullen deze woorden opvallen en gelezen worden. U bent hier bijzonder goed in geslaagd als enkel het lezen van de benadrukte woorden de boodschap van de nieuwsbrief weten over te brengen.

Verder lezen van onderdelen opzet, opening, opmaak en interactie.

Xmanager »

« Xmanager Parse Error »

Xmanager encountered the following error while attempting to parse the requested resource:
« PHP Parse Error »
 
PHP error debug
  Error: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php:419) 
  Error type/ Nr.: Warning - 2 
  File: /var/data/httpd/www.emailstation.nl/htdocs/index.php 
  Line: 404 
  Line 404 source: header($header);  
 
Parser timing
  MySQL: 0.0145 s s(20 Requests)
  PHP: 0.0077 s s 
  Total: 0.0222 s s